Śpiąca Królewna.
Specyficzny gatunek, jakim s± city-buildery z elementami rozwoju ekonomicznego (inaczej strategie ekonomiczne), przez lata doczeka³ siê wielu serii. Mieli¶my wiêc rzecz jasna kultowe The Settlers w kilku ods³onach, do¶æ ju¿ leciwe serie Cezar czy Kleopatra, udane, choæ nieco niedocenione Knights of Honor i jeszcze s³ynniejsze serie Age of Empires oraz Stronghold, o prekursorze w postaci Sim City nie wspominaj±c. O ile zazwyczaj (nieco uogólniaj±c) pierwsze czê¶ci tych gier by³y czym¶ nowym, do pewnego stopnia odkrywczym i nowatorskim, o tyle kolejne mniej lub bardziej ulega³y schematom. Schematyzm - to w³a¶nie to s³owo, które s³usznie lub nie przylgnê³o do ca³ego gatunku. Rzeczywi¶cie, je¶li zestawiæ dzia³ania gracza w kolejnych misjach/ods³onach serii, to sprowadza³y siê one do powtarzalnych elementów: za³o¿enie osady, jej rozbudowa, zadbanie o ³añcuchy wydobywczo-produkcyjne, po to by najczê¶ciej przygotowaæ siê do konfliktu zbrojnego lub nadchodz±cego kataklizmu.
I w ten paradoksalny sposób mechanizm, który zapewni³ tytu³om sukces, po latach sta³ siê synonimem wtórno¶ci. Wspomniany schematyzm do pewnego stopnia obecny by³ równie¿ w serii Anno, której dotychczas mieli¶my okazjê ujrzeæ trzy czê¶ci. Nie odbiega od niego równie¿ Anno 1404. To w koñcu pe³noprawny sukcesor poprzednich czê¶ci. Z t± jednak ró¿nic±, ¿e autorzy gry dodali kilka znakomitych usprawnieñ, które skutecznie umilaj± i urozmaicaj± zabawê. Zanim jednak do nich przejdziemy, warto zaznajomiæ siê z opcjami, które czekaj± na graczy. Anno 1404 wita nas menu podsuwaj±cym do wyboru: kampaniê, przygotowane scenariusze, tryb gry zwany continous (a wiêc sandboxow± rozgrywkê) oraz mo¿liwo¶æ pochwalenie siê swymi osi±gniêciami w necie (pe³noprawnego trybu multiplayer, niestety, brak). Do tej ostatniej czynno¶ci utworzyæ nale¿y specjalny profil i za³o¿yæ konto na ubi.com i mo¿na ju¿ prezentowaæ znajomym swoje osi±gniêcia, screeny z zabawy, b±d¼ wymieniaæ siê zapisami stanu gry. W¶ród przygotowanych scenariuszy znalaz³o siê sze¶æ map, na których mo¿emy spodziewaæ siê zró¿nicowanych warunków, koniecznych do pozytywnego ukoñczenia wyzwania. Mapy przygotowano z my¶l± o graczach, którzy nie chc± uczestniczyæ w ca³ej kampanii, ale pragn± jedynie szybko wyruszyæ na morskie szlaki. Z kolei sandboxowa rozgrywka oferuje najwiêcej ustawieñ - a¿ na piêciu kolejnych ekranach. Wybraæ mo¿emy: poziom trudno¶ci (easy, medium, hard), sposoby prowadzenia dyplomacji, obecno¶æ piratów i neutralnych plemion w czasie zabawy, wielko¶æ ¶wiata, ilo¶æ dostêpnych wysp, obecno¶æ zjawisk atmosferycznych (np. ogieñ, tornada, burze piaskowe itp.), ilo¶æ dostêpnych questów oraz itemów. W sumie nie jest to oczywi¶cie kompletny katalog, bowiem ustawieñ jest ca³a masa i powinny w pe³ni zadowoliæ wielbicieli grzebania pod mask±. |