Śpiąca Królewna.
Stroboskop
Tutorial
Poziom trudno¶ci:
³atwy
Czytaj±c komentarze do mojej najnowszej animki postanowi³em, ¿e napiszê jak uzyskaæ efekt stroboskopu. Tutorial jest krótki i ka¿dy w kilka, no mo¿e kilkana¶cie minut jest w stanie sobie takie „strobo” zrobiæ. Nie bêdê ukrywa³, i¿ efekt jest podejrzany na last.fm. Jeden z moich s±siadów ma takiego avka, ale chyba z komarem czy innym lataj±cym robakiem

. Nie mog³em siê oprzeæ pokusie wyprodukowania w³asnego „migacza” w GIMPie.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzêdzi i pojêæ mog± siê ró¿niæ.
Zaczynamy
Etap pierwszy – przygotowanie obrazu do animacji
1. Zaczynamy od wyszukania w sieci odpowiedniego dla nas obiektu. Æwiczy³em z ró¿nymi obrazami, ale najlepiej wychodzi to z „robalami”. Pad³o na paj±ka. Swojego znalaz³em na
FreeDigitalPhotos.net.
Kliknij obraz, aby powiêkszyæ
2. Zmieñ nazwê warstwy
T³o na
Paj±k. Zrób dwuklik na miniaturce warstwy w karcie
Warstwy i w oknie
Atrybuty warstwy w opcji
Nazwa warstwy wpisz
Paj±k.
3. Sprawd¼ czy warstwa posiada
Kana³ alfa, je¶li nie to dodaj go. Z menu
Warstwa wybierz
Przezroczysto¶æ ->
Dodaj kana³ alfa lub w karcie
Warstwy kliknij na warstwê
PPM i z rozwiniêtego menu wybierz
Dodaj kana³ alfa.
4. W zale¿no¶ci do jakich celów ma s³u¿yæ animacja nale¿y na pocz±tek przeskalowaæ obraz. Ja zacz±³em od wykadrowania obrazu narzêdziem
Zaznaczenie prostok±tne
(R).

5. Z menu
Obraz wybierz
Kadruj wed³ug zaznaczenia 
.
6. Postanowi³em trochê zmniejszyæ obraz przysz³ej animacji skaluj±c obraz do szeroko¶ci 300 pikseli. Menu
Obraz ->
Skaluj obraz .
7. W oknie dialogowym
Skalowanie obrazu w polu
Szeroko¶æ wpisz
300 i kliknij w przycisk
Przeskaluj.

8. Pierwsz± moj± my¶l± by³o stworzenie avatara, wiêc obraz powinien byæ kwadratowy. Z menu
Obraz wybierz
Wymiary p³ótna.
9. Kliknij w „³añcuszek”
skaluj proporcjonalnie 
. Ma byæ roz³±czony

.
10. W polu
Wysoko¶æ wpisz
300.
11. Kliknij w przycisk
Wy¶rodkuj.
12. Z rozwijanego menu
Zmiana rozmiaru warstw wybierz
Wszystkie warstwy. Pozwoli to od razu dopasowaæ wymiar warstwy do rozmiarów p³ótna.
13. Kliknij w przycisk
Zmieñ rozmiar.

Teraz nale¿y pozbyæ siê t³a spod paj±ka. Najlepszym sposobem bêdzie u¿ycie zmiany koloru w alfê. T³o tak naprawdê nie jest bia³e. U góry jest lekko szare wiêc bêdzie trzeba zastosowaæ t± operacjê dwukrotnie. Po zmianie tylko bia³ego w alfê i podstawieniu pod warstwê
Paj±k nowej warstwy wype³nionej biel± widaæ to wyra¼nie.

14. Dodaj now± warstwê klikaj±c na ikonê

w karcie
Warstwy lub z menu
Warstwa wybierz
Nowa warstwa (Shift+Ctrl+N).
15. W oknie
Nowa warstwa w opcji
Nazwa warstwy wpisz
T³o, a w
Tryb wype³nienia warstwy wybierz
Bia³e. Kolor bia³y w warstwie
T³o jest tymczasowy. Chodzi tylko o to by¶ widzia³(a) dok³adnie efekt usuwania t³a z warstwy
Paj±k.
16. Teraz przesuñ warstwê
T³o pod warstwê
Paj±k. W tym miejscu masz szereg mo¿liwo¶ci. W karcie
Warstwy kliknij ikonê obni¿ania bie¿±cej warstwy

lub z menu
Warstwa wybierz
Stos ->
Obni¿ warstwê albo
Warstwa na dno.
17. Teraz aktywuj warstwê
Paj±k klikaj±c na ni±
LPP w karcie
Warstwy.
18. Z menu
Kolory wybierz
Zmiana koloru w alfê.
19. W oknie dialogowym
Zmiana koloru w alfê kliknij w pasek koloru.

20. Przesuñ okna dialogowe
Zmiana koloru w alfê i
Wybór koloru tak by widzieæ obraz na którym pracujesz.
21. W kolejnym oknie dialogowym
Wybór koloru kliknij w ikonê zakraplacza

.
22. Teraz w oknie obrazu na którym pracujesz kliknij w górn± krawêd¼ t³a warstwy
Paj±k. Na poni¿szym obrazie czerwonym krzy¿ykiem zaznaczy³em orientacyjne miejsce klikniêcia.

23. Ponownie wybierz
Zmiana koloru w alfê celem pozbycia siê bia³ych pozosta³o¶ci w tle warstwy
Paj±k.
24. W oknie dialogowym
Zmian koloru w alfê kliknij w pasek koloru, a w oknie
Wybór koloru w opcji
Zapis HTML-owy wpisz
ffffff. Oczywi¶cie w obu oknach dialogowych kliknij
Ok dla potwierdzenia wyboru.
25. Z menu
Kolory wybierz
Desaturacja.
26. Teraz aktywuj warstwê
T³o klikaj±c na ni± w karcie
Warstwy.
27. W oknie g³ównym
GIMPa wybierz narzêdzie
Gradient
(L).
28. Jako kolor pierwszoplanowy ustaw
bia³y, a jako kolor t³a
czarny.
29. Przeci±gnij gradient po warstwie
T³o od górnej do dolnej krawêdzi warstwy.

30. W karcie
Warstwy kliknij
PPM w dowolnym miejscu i wybierz z rozwiniêtego menu
Po³±cz widoczne warstwy.
31. W oknie dialogowym
£±czenie warstw kliknij
£±czenie. Obraz do animacji jest gotowy.
Musisz sobie zdawaæ sprawê z tego, i¿ powy¿sze czynno¶ci maj± zastosowanie tylko do obrazu u¿ytego w tutorialu. Wybieraj±c inny obiekt do animacji i maj±cy inne t³o, sposób jego usuniêcia mo¿e byæ odmienny od przedstawionego.
Etap drugi – tworzenie animacji
32. Zmieñ nazwê jedynej w tej chwili warstwy na
Paj±k #1. Po co ten
#1? Otó¿ w trakcie duplikowania, które wykonasz za chwilê, warstwy bêd± siê automatycznie numerowaæ.
33. W karcie
Warstwy kliknij trzykrotnie ikonê duplikowania warstw

lub z menu
Warstwa wybierz trzykrotnie
Duplikuj warstwê (Shift+Ctrl+D). Otrzymasz w ten sposób cztery, ponumerowane warstwy.

34. Aktywuj warstwê
Paj±k #4 klikaj±c na ni± w karcie
Warstwy.
35. Z menu
Kolory wybierz
Inwersja.

36. Dokonaj inwersji te¿ na warstwie
Paj±k #3.
37. Wy³±cz widok warstw
Paj±k #4 i
Paj±k #3 klikaj±c na ikonê

w karcie
Warstwy.

38. Teraz popracujesz na warstwie
Paj±k #2, wiêc aktywuj j±.
39. Wybierz narzêdzie
Obrót
(Shift+R). Obrót jest te¿ dostêpny w menu
Warstwa -> Przekszta³cenie ->
Dowolny obrót.
40. W oknie dialogowym
Obrót w opcji
K±t wpisz
-2,00 i kliknij w przycisk
Obróæ.
41. Z menu
Warstwa wybierz
Skaluj warstwê.
42. W oknie dialogowym
Skaluj warstwê w opcji
Szeroko¶æ wpisz
330, warto¶æ
Wysoko¶æ zmieni siê sama, i kliknij w przycisk
Przeskaluj.
43. Z menu
Warstwa wybierz
Dopasuj wymiary warstwy do obrazu.
44. W³±cz widok wy³±czonych warstw.
45. Przejd¼ do warstwy
Paj±k #4 i wykonaj na niej czynno¶ci z pkt od
39 do
43.
46. Zapisz plik pod dowoln± nazw± w formacie
.XCF, mo¿e kiedy¶ siê jeszcze przydaæ.
47. Z menu
Filtry wybierz
Animacja -> Optymalizuj (ró¿nica). Powstanie nowy obraz bez nazwy, a w karcie
Warstwy powinno to wygl±daæ jak na poni¿szym obrazie.

Teraz bêdziesz pracowa³(a) na nowym obrazie. 100 ms to zbyt d³ugi czas wy¶wietlania jak dla stroboskopu. Zmieñ d³ugo¶æ do 50 ms. Przydatny przy tym jest skrypt
Ustawienia animacji z menu
Filtry -> Animacja.
Pobierz skrypt Ustawienia animacji. Je¶li nie chcesz u¿yæ skryptu to musisz edytowaæ nazwy warstw rêcznie.
48. Zrób dwuklik na nazwie warstwy w karcie
Warstwy i zmieñ 100 na 50, potwierd¼ klawiszem
(Enter) i tak dla ka¿dej warstwy albo wybierz
Ustawienia animacji z menu wskazanego w powy¿szym komentarzu. W oknie dialogowym w opcji
Czas wpisz
50 i kliknij przycisk
OK.

49. Teraz przeskaluj obraz wybieraj±c
Obraz ->
Skaluj obraz.
50. W oknie dialogowym
Skalowanie obrazu w polu
Szeroko¶æ wpisz
100 i kliknij w przycisk
Przeskaluj.
51. Z menu
Plik wybierz
Zapisz jako.
52. W oknie dialogowym
Zapis obrazu w opcji
Nazwa wpisz np.
animacja.gif i kliknij w przycisk
Zapisz.
53. W oknie
Eksport pliku zaznacz opcje
Zapisz w postaci animacji i kliknij w przycisk
Eksportuj.
54. W oknie
Zapis jako GIF kliknij przycisk
Zapisz.
Animacja jest gotowa.

...i jeszcze jedna


Koniec
Mi³ej zabawy z animkami w GIMPie.
sanie$¬ród³o:
www.gimpuj.info
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plsuper-siostry.pev.pl