Śpiąca Królewna.
Witam, chce napisaæ co nieco o taktyce na mapach zabudowanych i nie tylko. Pocz±tkuj±cym graczom pomo¿e ona prze¿yæ trochê d³u¿ej :P
1. Podchodzenie pod budynek: (mapy typu militia i podobne) Sposób podej¶cia pod atakowany obiekt ma du¿e znaczenie, i zale¿y od: rodzaju obiektu, oraz obiektów wokó³ niego (skrzynki za³omy w murze itp.). W trakcie podej¶cia wa¿ne jest wykorzystywanie martwych pól obserwacji (miejsc, w których mo¿na przebywaæ niezauwa¿onym przez przeciwnika). W³a¶ciwe podej¶cie jest równie istotne jak sama technika szturmu. Wa¿nym warunkiem powodzenia akcji jest skryte podej¶cie, daj±ce przewagê poprzez element zaskoczenia. Je¿eli skryte podej¶cie nie jest mo¿liwe, powiniene¶ byæ odpowiednio ubezpieczany, najlepiej przez snajpera lub przez kolegów z zespo³u. W razie przemieszczania siê po terenie otwartym, nale¿y stosowaæ taktykê przemieszczania siê, polegaj±ca na szybkim przej¶ciu od os³ony do os³ony. 2. Przeszukiwanie obiektów z du¿± ilo¶ci± pomieszczeñ (mapy typu: milita, crackhouse itp) Podczas dzia³ania w obiekcie masz do sprawdzenia od kilku do kilkunastu pomieszczeñ znajduj±cych siê na jednym lub na wielu poziomach. W trakcie sprawdzania nale¿y pamiêtaæ o generalnej zasadzie, aby nie pozostawiaæ za sob± nieczyszczonych pomieszczeñ, ani te¿ nie przechodziæ przed ich drzwiami. Podczas dzia³añ w obiektach wielopoziomowych, nale¿y jak najszybciej d±¿yæ do opanowania, wszystkich poziomów. 3. Poruszanie sie po korytarzach (np "domek" na inferno) Korytarze opanowane przez przeciwnika stanowi± bardzo trudny teren walki. Na ogó³ s± w±skie i pozbawione elementów mog±cych stanowiæ os³onê. Nigdy nie nale¿y poruszaæ siê ¶rodkiem korytarza, lecz przy której¶ ze ¶cian. Cz³onkowie zespo³u poruszaj±c siê powinni czuæ ¶cianê, lecz jej nie dotykaæ. Po korytarzu nale¿y poruszaæ siê w umiarkowanym tempie, w rzêdzie przy jednej lub przy obu ¶cianach. Je¿eli zespó³ biegnie, powinien to czyniæ równie¿ w rzêdzie. Broñ nale¿y wtedy trzymaæ w taki sposób, jak w postawie gotowo¶ci. Po obu stronach korytarza nale¿y poruszaæ siê zw³aszcza wtedy, gdy jest on szeroki (powy¿ej 3 m). Poruszanie siê po obu stronach umo¿liwia lepsz± penetracjê wzrokow± korytarza, oraz szybsz± reakcjê na ewentualne ruchy przeciwnika. W przypadku ataku ze strony przeciwnika prowadz±cy zespó³ przyjmuje pozycjê strzeleck± i bierze na siebie ciê¿ar odparcia ataku. Pozostali zajmuj± pozycje w zale¿no¶ci od rozwoju sytuacji (na serwerach z w³±czonym Friendly Fire nigdy nie oddajemy strza³u stoj±c za naszym koleg± gdy znajduje sie na linii ognia) Je¿eli poruszaj±cy siê zespó³ nie ma dok³adnie zlokalizowanego przeciwnika i pomieszczenia do ataku, ostatni ¿o³nierz powinien poruszaæ siê ty³em na wypadek ewentualnego ataku "zza pleców". Ubezpiecza w ten sposób kolegów z zespo³u. Po schodach- w odró¿nieniu od korytarzy- zespó³ (pierwsza dwójka w zespole wieloosobowym) porusza siê pojedynczo. Rozpoczynaj±c pokonywanie schodów "jedynka" idzie po nich z broni± skierowan± w stronê spodziewanego przeciwnika, podobnie jak na korytarzu- "czuj±c" ¶cianê. Zatrzymuje siê w momencie, gdy oceni, ¿e mo¿e skutecznie os³oniæ "dwójkê". Wydaje wtedy "dwójce" komendê "ID¬!" (lub przekazuje umówiony sygna³). "Dwójka" odpowiada "IDÊ!" (lub przekazuje umówiony sygna³), przemieszcza siê na wy¿sze partie schodów do miejsca, gdzie zajmuje pozycjê umo¿liwiaj±c± skuteczna os³onê "jedynki". I tak dalej. Przemieszczanie na przemian odbywa siê do momentu, gdy który¶ z nich osi±gnie róg na poziomie, na którym prowadzone bêd± dalsze dzia³ania. W trakcie poruszania siê po schodach pozosta³a czê¶æ zespo³u porusza siê w pewnej odleg³o¶ci za prowadz±c± dwójk±. Zej¶cie po schodach w dó³ odbywa siê w identyczny sposób. 3. Wej¶cie do pomieszczeñ Drzwi s± najbardziej niebezpiecznym punktem podczas szturmowania pomieszczeñ. G³ównym celem jest jak najszybciej przez nie przej¶æ i opanowaæ pomieszczenie. Podchodz±c pod drzwi nale¿y staæ frontem do ¶ciany. Je¿eli drzwi s± otwarte, i stoisz za kim¶ nigdy nie celuj w plecy kolegi przed tob±. Gdy drzwi s± otwarte, rozpoczynasz sprawdzanie pomieszczenia od najmniejszego jego fragmentu jaki widzisz. Ca³y czas za wzrokiem skierowana jest lufa broni. Przemieszczaj±c siê dalej, zwiêksza siê obszar penetracji, metod± "krojenia". Po wej¶ciu do pomieszczenia nale¿y jak najszybciej znikn±æ z otworu drzwi, zajmuj±c pozycjê przy ¶cianie stoj±c do niej plecami. W trakcie przeszukania nale¿y równie¿ pamiêtaæ o wzajemnym ubezpieczaniu siê, w zale¿no¶ci od sytuacji. Po pomieszczeniu nale¿y poruszaæ siê przy ¶cianach, z uwzglêdnieniem umeblowania i kszta³tu pomieszczenia. |