Śpiąca Królewna.
Przypadkiem znalaz³em ten artyku³ w internecie i postanowi³em go tu wkleiæ bo wydaje mi siê ¿e jest to bardzo dobry rock and roll-owy band. Stary ale ci±gle jary! widzia³em ich dwa razy na ¿ywca i zrobili na mnie piorunujace wra¿enie! wydaje mi siê ,¿e kazdy kto ma co¶ wspólnego z punk skin billy heavy.....rockiem powinien mieæ w swojej kolekcji TALES OF GLORY p³yta tak wa¿na jak NEVERMIND...... ORGASMATOR....TROOPS OF TOMORROW itd
Wokó³ nas ¿yje wielu wielkich ludzi, którzy nigdy tak naprawdê nie zostan± w³a¶ciwie docenieni. Wielokrotnie nie chcemy albo nie potrafimy zwolniæ szaleñczego tempa ¿ycia i przed t± najwa¿niejsz± bitw± po¶wiêciæ trochê czasu na odrobinê refleksji nad przesz³ymi zwyciêstwami i lud¼mi, którzy siê do tego przyczynili. Kiedy przyjrzymy siê uwa¿nie naszym szeregom, zauwa¿ymy ¿e niestety tylko niewielu wyró¿nia siê tak jak Ken McLellan, profesjonalny a zarazem bezwzglêdnie oddany naszej sprawie Bia³y Lojalista. McLellan jest nie tylko liderem chyba najbardziej aktywnego zespo³u white power na ¶wiecie, ale pozostaje przede wszystkim symbolem wytrwa³o¶ci. Brutal Attack powsta³ w 1980 roku, kiedy Ken mia³ zaledwie 16 lat, ale ta historia zaczê³a siê ju¿ wcze¶niej, kiedy kolejny zdradziecki rz±d Wielkiej Brytanii otworzy³ drzwi emigranckim hordom, a by³o to posuniêcie, które zmieni³o oblicze Starego Albionu na zawsze. Anglia do¶æ d³ugo by³a krajem dumnym ze swojego dziedzictwa i nieprzemijaj±cej pasji do wszystkiego co by³o brytyjskie. Przez wieki has³o "¼le czy dobrze, to i tak zawsze bêdzie moja ojczyzna" by³o motywem przewodnim dla tego, historycznie najbardziej dominuj±cego narodu na ¶wiecie. Wedle teorii "si³a jest prawem", zdolno¶æ Anglii do rozszerzania swoich wp³ywów na inne mniejsze nacje nie by³a niczym z³ym, by³a to naturalna sk³onno¶æ jak± przejawia ka¿dy naród. Kto¿ móg³by powiedzieæ, ¿e by³o to s³ono op³acone bratobójczymi walkami miêdzy europejskimi narodami, ale stare prawo mówi, ¿e silny zawsze bêdzie wykorzystywa³ swoj± przewagê nad s³abszym i Anglia d³ugo by³a tym silnym w ¶wiecie mierno¶ci. Koniec II wojny ¶wiatowej przyniós³ tak¿e koniec Imperium Brytyjskiego, pomimo jego zwyciêstwa nad III Rzesz±. Pomimo licznych prób innego ni¿ zbrojne rozwi±zania tego wielkiego konfliktu, Anglia walczy³a do koñca sk³adaj±c na o³tarzu wojny krew swoich najlepszych synów, jak sie potem okaza³o w interesie innych pañstw. Leg³o Brytyjskie Imperium i jak opiewa³ Ian Stuart "Kiedy¶ mieli¶my Imperium, dzi¶ mamy slumsy ...". Wiele lat pó¼niej narodzi³a sie subkultura punk-rocka, która by³a naturaln± form± sprzeciwu wobec hipokryzji maskowanej przez zdegenerowane spo³eczeñstwo. "A co tam, niewa¿ne imperium, chod¼cie pójdziemy oblaæ kolejne zwyciêstwo naszych w krykieta..." Co¶ by³o nie tak w tym kraju i m³odzi ludzi instynktownie to wyczuwali. M³ode g³owy pracowa³y same, nieska¿one dekadenckim systemem edukacji ani degeneracj± i korupcj±, które by³y tak charakterystyczne dla angielskiego establishmentu. Punk-rock - subkultura która szokowa³a wielu, z kolorowymi fryzurami, skórzanymi kurtkami i g³o¶n± muzyk± odzwierciedla³a w pewnym stopniu ten zbuntowany nastrój bia³ej m³odzie¿y. Zim± 1978 roku, w zadymionym londyñskim klubie odby³ sie wystêp Billego Idola i Steva Stevensa z Generation X, który zgromadzi³ setki nastoletnich fanów. To miêdzy tymi wygolonymi na irokeza punkami sta³ wówczas m³ody Ken McLellan, nieco m³odszy w stosunku do swoich kolegów, ale tak samo jak oni prze¿ywaj±cy rozterki zwi±zane z okresem dorastania w wieku 14 lat. Mo¿e wówczas podczas ogl±dania na ¿ywo wystepu Generation X pomy¶la³, ¿eby za³o¿yæ swój w³asny zespó³. Jedno jest pewne tak samo jak i my jest on cz³onkiem tej samej przegranej generacji... We wczesnych latach brytyjskiego ruchu skinheads punk-rock by³ nierozerwalnie zwi±zany ze skinami. Chocia¿ i wówczas zdarza³y sie okazjonalne, ale raczej przypadkowe potyczki na koncertach, to jednak nie istnia³a tak jak dzisiaj ideologiczna wojna. O punkach mówi³o sie, ¿e byli rasistami i nacjonalistami tak samo jak skini. Dla wielu z nich noszenie swastyk s³u¿y³o tylko szokowaniu doros³ych, statecznych obywateli. Nie kry³a siê za tym jakao g³ebsza ideologia. Ale ju¿ wówczas zaistnia³y pierwsze grupy, które powoli coraz bardziej interesowa³y sie polityk± i szuka³y swojej drogi w National Front, wtedy najbardziej pro-bia³± parti± polityczn±. Ken McLellan znalaz³ sie równie¿ w¶ród nacjonalistycznych zwolenników hard-core. Ale nie spêdza³ wieczorów w knajpach, po¶wiêcaj±c czas piciu i bijatykom zgodnie z duchem tamtej epoki. Wiekszo¶æ czasu zabiera³a jemu wówczas nawet do¶æ dobra szko³a. W 1980 Ken i kilku jego znajomych nale¿eli do licznej grupy bia³ej, znudzonej m³odzie¿y, która szuka³a sobie celu w ¿yciu. Kiedy jeden z nich wpad³ na pomys³, aby za³o¿yæ kapele, wybór wokalisty by³ do¶æ ³atwy, poniewa¿ Ken posiada³ dobry g³os i potrafi³ dobrze ¶piewaæ, je¶li musia³. Ale ten nowy zespó³, nazwany Brutal Attack, mia³ graæ punk-rocka, wiêc Ken nie mia³ za du¿o roboty z partiami wokalu. Ju¿ od pocz±tku zespó³ by³ znany ze swojej nieprzeciêtnie agresywnej muzyki, co¶ jak po³±czenie Sex Pistols i Motorhead. Ostro graj±cy Brutal Attack gra³ podobnie do innego angielskiego bandu, daj±cego koncerty w ca³ej Anglii, legendarnego Skrewdrivera. Brutal Attack nie mia³ zbyt wielu okazji, ¿eby graæ na ¿ywo, ale podczas jednego z koncertów w 1982 roku w klubie The Blue Coat Boy, znanego te¿ jako Skunx w¶ród publiki znalaz³ sie m³ody Ian Stuart. A ten widz±c jakie¶ wiêzi pokrewienstwa z m³odym i bardzo energetycznym zespo³em, wystêpuj±cym w³a¶nie na scenie nie zastanawiaj±c sie d³ugo zaproponowa³ Kenowi i jego kapeli wsparcie Skrewdrivera w nastêpnym tygodniu. I sta³o sie, pare dni pó¼niej Ken zgoli³ irokeza i znów wygl±da³ jak skinhead, co szczerze powiedziawszy ju¿ mu siê parê razy wcze¶niej przytrafi³o. Taki by³ przebieg narodzin legendy White Power oi'a. Tak samo jak teraz, podobnie w latach 80-tych przemys³ muzyczny dosta³ sie w rece lewaków. Nienawi¶æ do wszystkiego co patriotyczne zagnie¼dzi³a sie na dobre w umys³ach wielu ludzi i tak zacze³a siê wojna miêdzy antyrasistowskimi, lewackimi kapelami promowanymi przez Gary'ego Bushell'a i prawdziwym g³osem angielskiej m³odzie¿y reprezentowanym przez Skrewdrivera i wspieraj±cego go Brutal Attack'u. "Wytwórnie takie jak Secret czy No Future podpisywa³y kontrakty z zespo³ami punkowymi jak szalone" wspomina Ken "My te¿ chcieli¶my co¶ nagraæ w profesjonalnych warunkach, ale od kiedy zaczeli¶my graæ takie kawa³ki jak 'Send Them Back', 'Show No Mercy' czy 'Let It Burn' Sounds Magazine i Gary Bushell usi³owali nas za wszelk± cenê przemilczeæ. Kiedy nagrali¶my demo z koncertu w The 100 Club zrobi³em ok³adkê na której napisa³em 'Stab Them Back' zamiast "Send Them Back' my¶l±c, ¿e nabiorê Bushella i zrobi± nam uczciw±, w miare obiektywn± recenzjê. Niestety nie uda³o sie i dalej wylewali na nas w swoich pisemkach kub³y pomyj pisz±c o Skrewdriverze, Brutal Attacku i im podobnych. Wówczas zrozumieli¶my, ¿e musimy jasno mówiæ o naszych przekonaniach, choæby za cenê braku komercyjnych sukcesów." Te wydarzenia wywo³a³y napiêcie w zespole, poniewa¿ nasz gitarzysta marzy³ o karierze na oficjalnym rynku muzycznym. Ale Ken i reszta zespo³u byli twardzi w swoich przekonaniach i jak setki innych nieznanych zespo³ów punk-rockowych zaczeli weszli na "drogê bez odwrotu". Lata mija³y, a Brutal Attack jako politycznie kontrowersyjny zespó³ wci±¿ nie móg³ nagraæ debiutanckiego materia³u, dopiero w 1985 roku Rock-o-Rama Records zaoferowali Kenowi i spó³ce kontrakt na nagranie albumu "Stronger Than Before". Ludzie bardzo lubili dynamicznie graj±cego Skrewdrivera, ale Brutal Attack gra³ bardziej agresywnie i mia³ oryginalne brzmienie. Ich pierwszy album otwiera³ kawa³ek "The Return of St. George" z tekstem "To ja, ¦wiety Jerzy. ¯±dam zwrotu mojego Imperium!", co za¶piewane potê¿nym g³osem nie da siê przeoczyæ. Niemniej sam album sta³ sie s³awny nie z powodu swojego agresywnego repertuaru, ale raczej za spraw± singla "White Pride / White Passion", który nale¿y chyba do najbardziej dynamicznego materia³u w dziejach Brutal Attack'u. Zawiera³ on kilka dowodów nie tylko na potêge g³osu McLellana ale równie¿ moc jego przekonañ. "Daj mi trochê nadziei, daj mi wolno¶æ, chcê walczyæ, mi³o¶æ jest tu przyczyn±, urodzony z niczym, oprócz mojej dumy, i anio³a stró¿a u mojego boku..." istna poezja maj±ca za t³o podk³ad muzyczny, i dalej "Musimy stan±æ i pokazaæ ¶wiatu nasze oblicza, je¶li pozostaniemy w cieniu, mo¿emy przegraæ" Wydanie "Stronger Than Before" sta³o sie sukcesem na równi z wydanym rok pó¼niej "As Drum Beats". Najlepiej chyba rozpoznawalnym kawa³kiem z "As Drum Beats" jest istny hymn "European Unity", który zawiera tak wiele lirycznych wzorców, ¿e s³uchaj±c tego wiesz ju¿ gdzie znajduje siê inspiracja do niejednej piosenki. "Wiesz, ¿e nasz naród dosta³ sie w rêce g³upców... u¿ywaj± w³adzy, korupcja to ich hobby... wszyscy jeste¶my winni, ¿e gramy w t± grê... wiêc jeszcze dzi¶ siêgnijmy po cel i nie b³±d¼my ju¿ nigdy!" Ten kawa³ek to dobra edukacja dla Bia³ych Lojalistów. McLellan opiewa dalej "Nasi ojcowie walczyli o wolno¶æ... teraz my w to wierzymy... wiêc kiedy nasz naród jest naje¿d¿any... przez obce kultury, syjonistyczny ch³am..." Takie teksty na tle wojennych werbli, melodyjnej linii basu i chwytliwego riffu to klasyka Brutal Attacku. "As Drum Beats" to by³ album na poziomie wy¿szym ni¿ "Stronger Than Before", ale zajmijmy siê now± rockow± oper± w wykonaniu Brutal Attacku. "Tales Of Glory" zosta³o wydane przez Rock-o-Rame w 1987 roku i do dzisiaj pozostaje jedn± z najlepszych kolekcji rasowej muzyki zagranej na pojedynczym albumie. "Tales Of Glory" nale¿y do tych albumów, które nie zawieraj± kiepskich kawa³ków, ka¿dy kawa³ek jest jednocze¶nie najlepszym kawa³kiem na p³ycie. Kiedy poziom nagrañ white power nie by³ jeszcze tak dobry i trudny do zdobycia, pamiêtam ¿e w 1987 my¶la³em, ¿e to jaka¶ sk³adanka w stylu "The best of..." - ¿adne nagranie komercyjne, no mo¿e z wyj±tkiem "Led Zeppelin II" czy Motorhead "Orgasmatron" nie zosta³o wed³ug mnie tak solidnie przygotowane jak ten album. Bardzo siê pó¼niej zdziwi³em, kiedy dowiedzia³em sie, ¿e Ken McLellan i spó³ka nagrali wszystkie te kawa³ki specjalnie na ten album i w dodatku zajê³o im to mniej ni¿ rok a studio kilka dni! Dzisiaj gra wiele utalentowanych muzycznie zespo³ów ale chyba ¿aden, no mo¿e poza Fortress, nie by³by w stanie nagraæ tak ¶wietnego albumu jak "Tales Of Glory". Moja rada: je¶li chcesz nabyæ tylko jeden album Brutal Attacku to kup "Tales Of Glory". Filozofia tekstów McLellana dojrzewa³a przez lata od typowo pro-brytyjskiego spojrzenia a¿ do szerszego europejskiego ujêcia. "Powiedzia³bym, ¿e forma moich przekonañ politycznych nieco siê zmieni³a przez te wszystkie lata" mówi Ken "Na pocz±tku by³em po prostu pro-brytyjski. Kiedy jednak zaczeli¶my graæ zagranic±, zacz±³em rozumieæ, ¿e wszystkie europejskie narody dotyka t± sama plaga. (...) Wiesz nagle to co sie dzia³o w mojej miejscowo¶ci zacze³o nabieraæ znaczenia jako element zjawisk o wymiarze niemal¿e globalnym. To tak jakby¶ znalaz³ korniki w pod³odze swojego domu i odkry³, ¿e ju¿ po³owa twojego domu zosta³a przez nie zjedzona. Sta³o sie oczywiste, ¿e nie tylko Biali w Anglii znajduj± sie w tarapatach, ale tak¿e nasi ludzie we wszystkich zak±tkach ¶wiata. To nie mog³o byæ spowodowane przez przypadek, ale przez dobrze uknuty spisek. Ale nie mo¿emy traciæ nadziei, wraz ze wzrostem naszych szeregów, stajemy sie coraz silniejsi. Nasz ruch utrzymuje silne wiêzi na ca³ym ¶wiecie, co wywo³uje zaniepokojenie zdradliwych rz±dów." "Z muzyk± g³osz±c± nasze przes³anie o bia³ym odrodzeniu mamy szanse zwycie¿yæ." mówi dalej lider Brutal Attacku "Opór, który stawiamy jest coraz skuteczniejszy. Standard produktów, który w przesz³o¶ci pozostawia³ wiele do ¿yczenia, dzisiaj mo¿na ju¿ uznaæ za co najmniej zadowalaj±cy. Ale pozostaj± te¿ te ciemne strony naszych dzia³añ jak na przyk³ad walki wewnêtrzne. Czasem nie rozumiem po co rz±d zajmuje siê nami, skoro tak czêsto niszczymy siebie nawzajem. Te k³ótnie miedzy naszymi lud¼mi nie maj± najmniejszego sensu." Ka¿dy kto widzia³ wystep Kena McLellana na ¿ywo wie jak wielkim talentem dysponuje ten artysta w akcji na scenie. Jego olbrzymia energia, ¿ywotno¶æ i widoczne zaanga¿owanie nie znajduje porównania na scenie muzycznej. Ale czy taki sam jak podczas wystepów, jest Ken na co dzieñ? "Po za scen± jestem bardzo prywatn± osob±." mówi "Moje dzieci s± moim ¿yciem, nic nie jest dla mnie wa¿niejsze. Lubie spedzaæ wolny czas z nimi robi±c wycieczki do ruin zamków i klasztorów, odpoczywaj±c na ³onie angielskiej przyrody." Ken McLellan osi±gn±³ na pewno sporo. Jego charyzma i niew±tpliwy talent s± niespotykane dzisiaj. Rozwijaj±c siê u boku Skrewdrivera, Brutal Attack wyszed³ jednak spod jego skrzyde³ i sta³ sie jednym z symboli sceny White Power w Anglii i na ¶wiecie. Pomimo sukcesów Ken pozostaje skromny: "Robiê to co dla mnie nale¿y." Mówi : "Kiedy ludzie dobrze odbieraj± nasz± muzykê, jestem wtedy szczê¶liwy. Je¶li nie, to trudno." Patrz±c na minione 10 lat Ken McLellan i Brutal Attack pozostan± legend±. Jak d³ugo bêdzie to jeszcze trwa³o zale¿y od tego czy dane jest jeszcze Bia³ej Rasie przetrwaæ czy zostanie ostatecznie skazana na zag³adê. "Wszystko co widzê na horyzoncie to armia wojowników, maszeruj±cych na bitwê, armia wojowników..." Oddajemy Tobie Ken zas³u¿ony honor za to, ¿e prowadzisz dzisiaj t± armiê wojowników na bitwê. Resistance nr 6 (wiosna 1996) W porównaniu z latami poprzednimi rok 1999 by³ dla Ken'a i Brutal Attack raczej spokojny. Je¿eli chodzi o ich wystêpy i "aktywno¶æ studyjn±" to mo¿na powiedzieæ, ¿e niezbyt siê napracowali, co nie oznacza jednak, ¿e zupe³nie nic w tej materii nie robili. Jeszcze w listopadzie 1998 r. Ken i Stigger spotkali siê w studio i nagrali kilka dobrych, rockowych kawa³ków. Wszyscy z niecierpliwo¶ci± czekaj± na efekty tej wspó³pracy w postaci nowego albumu "Stand" W tym samym roku Ken nagra³ równie¿ swoj± pierwsz± prawdziw± p³ytê solow± " Don't Think Twice". Tym którzy s± zorientowani w temacie nasuwa siê od razu pytanie, jaka jest ró¿nica pomiêdzy wspomnian± p³yt± solow±, a ostatnim albumem z balladami " Keeping The Dreams Alive" ? Mianowicie kawa³ki zamieszczone na "DTT"; z wyj±tkiem ballady " Green Fields Of France" która nale¿y ju¿ do klasyki, nigdy wcze¶niej nie by³y nigdzie publikowane. Na p³ycie "KTDA" pojawi³y siê stare, dobrze wszystkim znane kawa³ki jak np. "White Pride, White Passion" lub "R.A.C." w nowej, trochê dopracowanej wersji. "DTT" jest jednak inne pod ka¿dym wzglêdem. Pojawiaj± siê tam takie nietypowe dla B.A. instrumenty jak harfa, fortepian czy kobza, które wraz ze znanym brzmieniem gitary wprowadzaj± s³uchacza w niesamowity klimat szkockich "Highland'ów" . Szczególnie wyra¼nie s³ychaæ to w utworach "Scotland, Sweet Scotland" i "Freedom" które idealnie nadawa³yby siê na ¶cie¿kê filmow± znanego wszystkim, monumentalnego dzie³a Mela Gibsona p.t. "Braveheart". Ten mistrzowsko zrealizowany film opowiada historiê ¿ycia narodowego bohatera Szkocji Williama Wallace'a, który ws³awi³ siê bezkompromisow± walka z angielskim naje¼d¼c±. Warto tu oczywi¶cie dodaæ, ¿e w ¿y³ach Kena McLellana p³ynie szkocka krew, a krótka sekwencja zapo¿yczona z filmu na u¿ytek utworu "Freedom" nie znalaz³a siê tam przypadkowo. Na pytanie dlaczego p³yta nosi tytu³ "DTT" Ken odpowiada: "...Wybra³em ten tytu³ poniewa¿ w tek¶cie tej piosenki zawarte jest przes³anie, ¿e im ciê¿ej pracujesz, tym wiêcej mo¿esz daæ, tym którzy co¶ dla ciebie znacz± i wcale nie mam na my¶li warto¶ci materialnych..." Ken wyja¶nia równie¿ dlaczego nie zdecydowa³ siê na wydanie tego materia³u pod nazw± Brutal Attack. Wed³ug niego styl i klimat w jakim jest ta p³yta utrzymana niezbyt pasuje do obecnego wizerunku zespo³u i dlatego w³a¶nie zdecydowa³ siê on na wydanie albumu solowego bez logo Brutal Attack na ok³adce. Ken nie by³by sob±, je¿eli nie wykorzysta³by ka¿dej nadarzaj±cej siê okazji do pokazania siê na scenie. Ciê¿ka praca ostatnich lat pozwoli³a Kenowi i ch³opakom z B.A. wyrobiæ "markê" która jest doceniana przez wielu ludzi na ca³ym ¶wiecie. St±d te¿ w³a¶nie bior± siê propozycje wystêpów na ró¿nych imprezach organizowanych w Europie jak równie¿ poza starym kontynentem. Miêdzy styczniem a grudniem 1999 r. B.A. koncertowa³ w Anglii, Austrii, W³oszech i w Niemczech. Koncert w "Vaterlandzie" w lipcu by³ najlepszy pod ka¿dym wzglêdem. Wybrana przez organizatorów lokalizacja ( otoczona gêstym lasem polana ), przyczyni³a siê do stworzenia niezapomnianej atmosfery towarzysz±cej wystêpowi B.A., 800 osób które przyby³y na t± imprezê, entuzjastycznie od¶piewa³o razem z Kenem wszystkie najbardziej znane kawa³ki z ostatnich p³yt B.A. . Kapeli Sturmtrupp która wesz³a na scene po B.A. nie³atwo by³o podtrzymaæ stworzon± atmosferê ale trzeba przyznaæ, ¿e ch³opaki z Franken ca³kiem nie¼le siê zaprezentowali. Nie wszystkie jednak ubieg³oroczne wystêpy tak dobrze siê uk³ada³y. Koncert w Madrycie na przyk³ad ( listopad 99 ) a szczególnie lipcowa impreza w Austrii nie nale¿a³y na pewno do udanych. W obu przypadkach wina za niepowodzenie spada w ca³o¶ci na organizatorów którzy na ca³ej linii zawiedli oczekiwania zarówno zaproszonych zespo³ów a mo¿e przede wszystkim przyby³ych z ca³ej Europy widzów. Jak ju¿ na pocz±tku wspomina³em, nie by³ to zbyt pracowity rok dla B.A. i mo¿na miêæ tylko nadziejê, ¿e zaoszczêdzony czas zosta³ przez zespó³, a w szczególno¶ci przez jego kreatywno-twórcz± czê¶æ dobrze wykorzystany. Do czasu ukazania siê nowej p³yty musimy zadowoliæ siê reedycj± albumu "As The Drum Beats" wydan± pod tytu³em "We Won't Run". |